به گزارش همشهری آنلاین، در آغاز این نشست سیف الله پویا راد، مدیر دوسالانه نقاشی دامون فر از رسانه ها تقدیر کرد.
وی گفت: یکی از بزرگترین حامیان و پشتیبانان دوسالانه دامون فر، رسانه ها بودهاند؛ رسانه ها زمینه ساز دیده شدن این رویداد ملی جوانانه را فراهم آوردند و در پی آن جامعه هنری و مردم دوستدار هنر، نگاهشان به هنر جوانان جدی تر شد.
من تلاش مستمر و فداکارانه سرویس های هنری رسانه های کشورمان را ارج می نهم و امیدوارم در این راه خطیر همچنان موفق باشند».
پویا راد گفت: چهارمین دوسالانه نقاشی دامون فر، سکویی دوباره برای ارائه توانمندیهای روزافزون جوانان هنرمند ایران است؛ بار دیگر در این رویداد نقاش پیشروی زیر 25 سال ایران معرفی خواهد شد و به کمک رسانه های جمعی نوظهور و تازه نفس که حرفهای بسیار برای گفتن دارند به جامعه تجسمی ما علاوه خواهند شد.
چنانکه از سال 1385 تاکنون در پس هر رویداد دامون فر، جوانان شایستهای از این سکو راهی گالری ها و حتی آرت فرها و حراجهای معتبر خارجی شدند.
ما با همین شوق و انگیزه به رغم مشکلات اقتصادی مشهود، این راه خطیر را ادامه دادهایم.
پویا راد گفت: چهارمین دوسالانه نقاشی دامون فر حائز سه ویژگی بارز است نخست اینکه، به پیشنهادات مصرانه و مکرر نخبگان جامعه تجسمی ایران عمل کردیم و از جشنواره هنرهای تجسمی دامون فر به دو سالانه تخصصی نقاشی دامون فر تغییر روش دادیم.
در پی این دوسالانه شدن امکان شناسایی استعدادهای برتر در رشته بسیار پرطرفدار نقاشی و نیز ارزیابی از موقعیت این هنر در جامعه جوانان هنرمندمان بیشتر فراهم است.
نکته اینجا بود که با حذف سیار رشتهها ممکن بود در میزان شرکت کنندهها تأثیر منفی بگذارد اما حضور بسیار شوق انگیز 1040 نقاش زیر 25 سال و ارسال 2100 اثر نقاشی گویای این نکته است که ما پایههای این رویداد را به لطف اساتید محترم همراهمان درست گذاشتهایم.
مدیر دوسالانه نقاشی دامون فر افزود: مولفه دوم این است که از بدو تاسیس دوسالانه دامون فر همواره در پی تشویق سایر بخش های خصوصی به مشارکت جدی در برپایی رویدادهای هنری بودهام، حتی این جمله من که بخش خصوصی نیازی به فرش قرمز ندارد تنها زمینه حضورش را مهیا کنید بارها در رسانه ها منعکس شد اما میبینید که بسترسازی لازم به عمل نیامد و شاید شرایط خاص اقتصادی کار را برای این مهم سخت تر هم کرده است.
دامون فر برآن شد تا در دوره چهارم خودش قدمی در این راستا بردارد.
ما با بانک سامان وارد مذاکره شدیم تا به عنوان حامی دوسالانه نقاشی حضور یابد که دوستان با آغوش باز پذیرفتند، حضور بانکها و نقش تعیین کننده آنها در اقتصاد هنر میتواند جریان هنری ایران را متحول کند، امیدوارم این اقدام دامون فر و جلب مشارکت بانک پیشرو سامان سبب شود تا سایر بانک ها هم به جامعه رو به رشد تجسمی ایران نگاه دوباره و جدی تری مبذول کنند.
وی مولفه سوم چهارمین دوسالانه نقاشی دامون فر را تقدیر از خانم لیلی گلستان بانوی پیشگام گالری داری به نمایندگی از جامعه گالری داران ایران اعلام کرد و گفت: دامون فر به خوبی از جایگاه و اهمیت گالری ها در توسعه هنرهای تجسمی واقف است و گالری را بنیادی ترین نهاد جامعه تجسمی میداند.
از سال 1385 تاکنون هم ارتباط مستمری با گالری های معتبر داشته و حتی در دوره های اول و سوم از حضور یک گالری دار در شورای داوری بهرهمند بوده است.
اینک در دوره چهارم از یک گالری دار پیشکسوت، خوشنام و مهربان و کار بلد تقدیر میکند که یکی از الگوهای جامعه تجسمی ماست.
پویا راد در ادامه گفت: خانم لیلی گلستان، مترجم آگاه و مدیر گالری گلستان، نزدیک ربع قرن است در همان فضای کوچک گالریش نام هایی بسیار بزرگ به تجسمی ایران معرفی کرده است و در تمام این سالها یکی از مهمترین گالری های ایران در جهت معرفی هنرمندان جوان بوده است.
پویا راد در پاسخ به خبرنگاران درباره گرانی لوازم نقاشی گفت: ما چهل سال است محصولات فابر کاستل،پ ب او و کانسون را در اختیار نقاشان ایران قرار میدهیم اما فکر کنم شما هم قبول دارید با مشکلات عدیده پیش آمده کار چندانی از ما برای ارزان شدن لوازم نقاشی برنیامده این محصولات وارداتی هستند و مستقیم به تناسب ریال و دلار بستگی دارند، من هم مثل شما بابت وضع پیش آمده متاسفم.
در ادامه این نشست فرح اصولی رییس شورای داوران در سخنانی هنر را زمینه ساز سلامت جامعه دانست و تاکید کرد باید جوانی که در این هیاهوها به سراغ هنر میرود و بخش خصوصی که در این اوضاع اقتصادی از فعالیت های هنری حمایت میکنند درود فرستاد و از آنها اعلام پشتیبانی کرد.
اصولی افزود: دوسالانه نقاشی دامون فر توانسته نسلی خلاق و جدی به جامعه نقاشی ایران معرفی کند که در این چند ساله حضور آنها را در گالری ها دیدهاید، این ثابت میکند که باید حرکت های هنری را باید به بخش خصوصی سپرد همچنان که در همه جای دنیا چنین میکنند.
وی گفت: در تحلیل کیفی جشنواره دامون فر باید در نظر داشته باشیم که اینجا جوانان زیر 25 سال رقابت میکنند و ما در پی کشف استعدادهای تازه هستیم، کسی که توانسته حدیث نفس خودش را با تکنیک مناسب بیان کند.
وی استمرار دوسالانه نقاشی دامون فر را یکی از مهم ترین دلایل موفقیت آن دانست و گفت: پس از داوری های فشرده حدود 100 اثر از حدود 70 هنرمند به بخش مسابقه راه یافته اند.
ما در داوری هایمان سعی کردهایم شرایط مختلف را لحاظ کنیم و با نمایش کارهایی که از منظرهای مختلف کیفیت بهتری داشتند برای دو سال آینده خط سیر روشنی ارائه کنیم.
اصولی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره غلبه نقاشی های فیگوراتیو گفت: جوانان نقاش ما با دنیای هنر در ارتباطند و از طریق اینترنت به روز ترین آثار دنیا را رصد میکنند، آنها موضوعات مختلف را در نقاشی هایشان بازتاب میدهند و اگر میبینید که نقاشی فیگوراتیو در آثارشان بروز بیشتری دارد بدین سبب است که این نوع نقاشی این روزها در دنیا بسیار فراگیر است.
منصور مومنی مدیر بازاریابی و توسعه مشتریان بانک سامان نیز در این نشست گفت: بانک سامان با حمایت از دوسالانه نقاشی دامون فر در پی تبلیغات نیست، چنانکه تا امروز ثابت کردیم ما فقط از حرکت های فرهنگی پیشرو که میتواند نشاط اجتماعی و سلامت روانی برای جامعه بیافریند حمایت میکنیم.
دوسالانه نقاشی دامون فر عصر جمعه 14 مهر در گالری پردیس ملت آغاز به کار میکند.